|
||||||||||||
Coachend leidinggeven, Authentiek Leidinggeven,
Resultaatgericht Leidinggeven, Leidinggeven vanuit Persoonlijke
Kracht… U kent ze wel: de leidinggevenden die terugkomen van
een training. En ècht veranderd zijn - voor een paar dagen. Investeren in mensenEr wordt veel geïnvesteerd in mensen in het organisatieleven, veelal in de vorm van opleiding, training en coaching. Management Development (MD) is daar een -populair- voorbeeld van. De kosten die samenhangen met de verloren werkuren zijn vaak een veelvoud van de trainingskosten zelf: per saldo een behoorlijke kostenpost die terugverdiend moet worden! Helaas blijkt de effectiviteit van deze investeringen vaak (erg) laag. Daar zijn in de literatuur natuurlijk al veel oorzaken voor aangewezen. De rol van Ongeschreven Regels blijft hierbij echter onderbelicht. Wij zullen in dit artikel laten zien op welke wijze Ongeschreven Regels de effectiviteit van deze trainingsactiviteiten beïnvloeden. En dat het waardevol is om de Ongeschreven Regels van uw organisatie te leren kennen en ermee te werken. Wat zijn Ongeschreven Regels?Ongeschreven Regels zijn de do’s en don’ts van een organisatie Ofwel: de manier waarop we hier de dingen met elkaar doen (Boudewijns, 2005). Deze Ongeschreven Regels bepalen het daadwerkelijke handelen van medewerkers. Voorbeelden van ongeschreven regels zijn: “je mag hier je eigen weg gaan” of “breng alleen positief nieuws”.
Wilt u op een plezierige en zeer toegankelijke manier meer lezen over Ongeschreven Regels, lees dan verder in “Alice in Organisatieland.” Hoe beïnvloeden Ongeschreven Regels de effectiviteit van trainingen?Aan de hand van 3 kritische vragen over trainingen zullen we onderzoeken op welke wijze Ongeschreven Regels de effectiviteit van opleiding, training en coaching beïnvloeden:
1. Is er wel een leerklimaat dat leren mogelijk maakt?
In sommige organisaties heerst een klimaat waarin leren niet
erg wordt gestimuleerd. 2. Heeft de training wel de juiste focus?Het achterliggende doel van veel trainingen is vergroting van effectiviteit. Dat wordt vaak vertaald in programma’s met een focus op de persoon van de manager: wat zijn mijn kwaliteiten en valkuilen, hoe word ik authentieker, resultaatgerichter, transformatiever? Dit terwijl de effectiviteit van een manager juist grotendeels bepaald wordt door de mate waarin de manager het gedrag van zijn mensen snapt. Waar komt dit gedrag vandaan? Wat zijn de onderliggende drijfveren? Wat is de dynamiek? Welke (on)bedoelde effecten heb ik op mijn medewerkers? Pas dan krijgt de manager grip op de Ongeschreven Regels die het gedrag van zijn medewerkers bepalen. En kan hij werkelijk effectief worden. 3. Kan het geleerde wel in de praktijk worden toegepast?De training “feedback geven” is klaar. Teamleider Peter heeft geleerd voortaan open, eerlijk en direct feedback te geven. De dag daarop komt hij op het werk, ziet zijn baas en besluit het geleerde direct toe te passen: hij zal nu zeggen wat hij werkelijk denkt over het project waar hij al weken mee in zijn maag zat… In een organisatie met een Ongeschreven Regel als “Geef je meerdere geen feedback” zal deze training waarschijnlijk weinig effect teweeg brengen. Er is in ieder geval vanuit de omgeving een sociale druk om vooral niets te zeggen en bijval of ondersteuning kan worden vergeten. Als Peter de werksfeer belangrijk vindt, kiest hij daarom waarschijnlijk eieren voor zijn geld. Als deze Ongeschreven Regel niet eerst boven water wordt gebracht en gezamenlijk wordt gedeeld en erkend, is de kans groot dat Peter uiteindelijk toch de conclusie trekt dat hij het best zijn oude, zwijgzame gedrag weer op kan pakken. Met extra frustratie op de koop toe. Oog voor Ongeschreven RegelsSamenvattend: oog voor Ongeschreven Regels is in onze ogen
een belangrijk onderdeel van ontwikkeltrajecten.Maar wat levert
deze kennis van Ongeschreven Regels precies op? Allereerst kan
het hele gedragssysteem, door de lagen van de organisatie heen,
bloot worden gelegd en uitgangspunt worden voor de beoogde
ontwikkeling of verandering. Daarnaast maakt deze kennis het
mogelijk om trainingstrajecten effectiever in te richten, met
blijvend resultaat in de praktijk. Daarmee wordt kennis van
Ongeschreven Regels een vliegwiel voor ontwikkeling.
Wilt u meer weten over onze verandertrajecten waar deze trainingen onderdeel van zijn, eens sparren kan altijd. vergelijkbare
onderwerpen: Even voorstellen: Johan Boudewijns
Johan Boudewijns is gepromoveerd op diagnostiek van Ongeschreven Regels in relatie tot leervermogen van de organisatie. Hij is een van de oprichters van de BR-Groep die verandertrajecten begeleidt bij over het algemeen de grotere werkgevers van Nederland. Wilt u meer weten over de aanpak: zie www.br-groep.nl. Johan is tevens de auteur van ‘Alice in Organisatieland’.
artikelen van
auteur:
|
“"If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?”
Uit Alice in Wonderland
|
bron: www.menscentraal.nl
disclaimer artikelen inleiding nieuwsbrief links zoeken zoeken met google boeken site map organisatie contact |