HRO

HRO’s: Organisaties die gedurende lange tijd, ondanks hun onvoorspelbare omgeving, toch betrouwbaar presteren. De top presteerders in omgevingen als vliegdekschepen, kerncentrales, operatiekamers bleken geen andere structuren of systemen te hebben dan ‘normale’ organisaties in de branche. Het verschil werd gevonden in de cultuurpatronen.

HRO’s werken aan de hand van 5 cultuurpatronen om om te gaan met de known unknowns. Omdat we in de huidige tijd steeds meer te maken krijgen met unknown unknowns, heeft Johan Boudewijns er nog een zesde aan toegevoegd. Bovendien heeft hij het toepassingsgebied verbreed naar de kerndoelen van bestuurders en andere organisatieleden.

De voorzitter van het HRO institute schreef over deze bijdrage:

“Johan presented his initial work on the benefits and risks of unwritten rules at the first world-wide High Reliability Organization (HRO) conference. Now he has published his insights for the identification and use of unwritten rules to create and strengthen a learning culture, driving members to engage the unexpected, generate novel ideas, and innovate effective solutions. This raises HRO beyond the realm of the unexpected and crises to become a vital component for any organization that wants to adapt and thrive in the face of social change and economic adversity or volatility.”
Daved van Stralen, President HRO institute, educator HRO for medical services, National Security and Special forces, U.S.A.

De cultuurmerken van HRO’s

Staan hiernaast beschreven.

Wij starten altijd met een diagnose van de huidige ongeschreven regels of te wel, de gedragscultuur, en vergelijken deze met de HRO gedragskenmerken. Van daaruit wordt voor elke klantorganisatie een op maat verandertraject ontworpen.

Basis voor het verandertraject zijn de 3 leerfasen:
Bewustworden, Bijleren en Inslijten

Het veranderen van gedrag doe je niet in 1 keer. We hanteren een veranderplan dat ons stap voor stap begeleidt naar het werken volgens de HRO-gedragskenmerken en onze kernwaarden. Er zijn 3 leerfasen – bewustwording, bijleren en inslijten:

Leerfase met vragen die centraal staan.

1) Bewustwording
  • Waar vertonen we (en ikzelf) al HRO-waardig gedrag en waar niet?
  • Waar dragen we (en ik) onze kernwaarden al uit en waar niet?
2) Bijleren
  • Wat wil ‘ik’ leren om meer HRO-waardig gedrag te vertonen en te handelen volgens onze afgesproken kernwaarden?
  • Wat heb ik nodig van de organisatie om dit gedrag te vertonen?
  • Hoe ga ik mijn collega’s en leidinggevende helpen om meer van het gewenste gedrag te vertonen?
3) Inslijten
  • Hoe kunnen we het gewenste gedrag vasthouden met elkaar?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze systemen, procedures, processen etc. ons helpen om het gewenste gedrag te blijven vertonen in het dagelijks werk?